Nordisk samarbeid om likepersonsrådgivning

Oppdatert: 17. apr.

Tekst: Helge Skirbekk

Vi fortsetter samarbeidet med vår danske søsterforening.

I helgen, fra torsdag til søndag, møttes likepersoner og rådgivere fra våre to land til erfaringsutveksling på Svartskog utenfor Oslo. Solen skinte og stemningen var strålende.

Den danske rådgivningstjeneste og vår Hjernerystelsestelefon er likepersonstjenester som drives av frivillige med erfaring med langvarige ettervirkninger etter hjernerystelse.

Vi diskuterte blant mye annet likheter og ulikheter mellom våre to foreninger, kommunikasjonsmuligheter, forskningssprioriteringer og rolleforståelse.

Vi fikk også besøk fra Kreftforeningen i Norge, som har over 40 års erfaring med likepersonsarbeid.

Det hele var svært spennende og lærerikt, og vi håper det vil bidra til at våre rådgivningstjenester kan gi enda bedre støtte til hjernerystelsesrammede også i fremtiden.

Samlingen ble støttet fra Nordplus. I oktober i fjor møttes vi på første samling i København.