Her får du som har lesevansker gratis lydbøker, aviser og tidsskrifter

Alle som har problemer med å lese etter en langvarig hjernerystelse, kan få tilgang til appen Lydhør. I Lydhør finner du også noen aviser, blant andre Aftenposten og noen tidsskrifter. 113.000 nordmenn, blant andre blinde, svaksynte og folk med alvorlig dysleksi benytter seg av tilbudet.

Tekst og foto: Kaja Korsvold

I Lydhør finner du et tilbud som tilsvarer det du får i folkebibliotekene. Du som har lesevansker på grunn av langvarig hjernerystelse får midlertidig lånerett i ett år når du melder deg inn. Hvis du fortsatt har lesevansker etter ett år, må du sende inn dokumentasjon fra fagperson for å beholde låneretten.

- Åpner døren til bøker og informasjon

Lydhør er Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek (NLB) sin app. NLB er et offentlig bibliotek som produserer og låner ut lydbøker og punktskriftbøker. Kommunikasjonsrådgiver i NLB, Merete Carlsen, forteller at tilbudet er for alle som strever med å lese trykt tekst, enten det skyldes dysleksi, synsvansker eller andre funksjonsnedsettelser som gjør lesing vanskelig.

- Vi får tilbakemeldinger på at de som er i målgruppa er veldig fornøyde med tilbudet. Når du har problemer med å lese visuell tekst, kan lyd være det som åpner døren til bøker og informasjon, sier Merete Carlsen.

- Vi har det samme utvalget som folkebiblioteket har i papirbokutvalget sitt. Vi har skjønnlitteratur og faktabøker for barn, ungdom og voksne. Vi har dikt, noveller, samtidslitteratur, biografier og krim. Vi har også studielitteratur utvalgte aviser og tidsskrifter i lydutgave.

Kunstig stemme i studielitteraturen og aviser

Norsk Lyd- og blindeskriftbibliotek produserer hele tiden nye bøker. Per i dag har Lydhør 20.000 lydbøker og 8.000 bøker i punktskrift. Av studielitteratur finnes det 10.000 lydbøker og e-bøker. Biblioteket holder til Observatoriegata 1b i Oslo, vegg i vegg med Nasjonalbiblioteket. Her finner du de 40 ansatte og hele 14 studioer der lydbøkene leses inn. Det kjøpes også inn lydbøker som de kommersielle aktørene har publisert.

- Det meste av studielitteraturen blir laget med talesyntese, en kunstig stemme som gjør tekst om til tale. Aviser og tidsskrifter har også talesyntese, slik at de kan lages raskt og mens de er ferske, sier Merete Carlsen.

Gir deg tips til hva du kan lese

For å få lastet ned appen Lydhør må du melde deg inn via NLBs hjemmeside. Denne siden er tilrettelagt for deg som har problemer med å lese. Du kan trykke der det står Lytt og få lest opp det som står. Når du har fått velkomstbrev med lånernummer og pin-kode kan du laste ned Lydhør, og du er i gang. NLBs hjemmeside har hjelp-sider som forklare hvordan du bruker appen. Det er også mulig å ringe biblioteket hvis det er noe du lurer på.

- Hvis du ønsker tips til hva du skal lese, har vi lister og anbefalinger i alle sjangre på nlb.no. Her finner du også og oversikt over nye bøker, sier Merete Carlsen.

563 visninger0 kommentarer

Siste innlegg