top of page

Tips til skjermbruk

Mange av våre medlemmer sliter med bruk av dataskjermer. Man skal være forsiktig med skjermbruk etter en hjernerystelse, men det er vanskelig å holde seg helt unna. Her følger noen anbefalinger som vi har diskutert med andre hjernerystede.



Tekst: Helge Skirbekk



  1. Hvil ofte og ta øynene helt bort fra skjermen når du hviler.

  2. Oppskalér bildet (på skjermen eller på PC/Mac) så du slipper å konsentrere deg om å lese liten skrift.

  3. Jo nyere skjerm jo bedre. En gammel skjerm har lav oppløsning og lav oppdateringsfrekvens. Det er slitsomt for de fleste øyne.

  4. Jo høyere oppløsning jo bedre. En telefon eller et nettbrett har skyhøy oppløsning, men den er altfor liten å jobbe på og krever mye konsentrasjon.

  5. Jo høyere oppdateringsfrekvens (hertz/hz) jo bedre. Det gjør flyten i bildet mer behagelig for øynene. Det er svært viktig hvis man skal se på eller jobbe med mye bevegelser i bildet.

  6. IPS-paneler er bedre enn ikke-IPS. Disse er såkalt «flicker free», noe som betyr at diodene ikke slår seg av og på om bildet er i ro. Det er svært mye mer behagelig for hode og øyne enn alternativene.

  7. Det gjelder å finne en passende størrelse. Jeg satt en stund foran en 40 tommers 4k-skjerm, og det ble altfor intenst. Samtidig synes jeg 13 tommer blir for lite å jobbe på. Så standard-størrelsen på 24 eller 27 tommer (bordskjermer) passer nok best for meg.

  8. Skru ned blålyset.




369 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle

Comments


bottom of page