top of page

«Hjernerystelse - slik kommer du deg»

Oppdatert: 29. jan.


 Vi har samtalt med Annette Mygind Stagelund om boken «Hjernerystelse - slik kommer du deg» av Loa Ostrup og Troels W. Kjær. Boken er opprinnelig dansk, og oversatt til norsk av Karl Otto Nakken. Den utkom på Cappelen Damm i 2023.




Tekst: Maja Ottarsrud



-Jeg følte meg overlykkelig og lettet. Endelig noe som hjalp.

 

«Hjernerystelse – slik kommer du deg» er skrevet psykoterapeut Loa Ostrup, som selv har slitt med langvarige ettervirkninger etter hjernerystelse - og hjerneforsker Troels W. Kjær. Boken er skrevet som en håndbok, som skal rådgi, oppmuntre og følge deg gjennom alle fasene av hjernerystelsen.

 

Den forklarer hva som skjer i hjernen, tilbyr konkrete mestringsstrategier og tilpasninger – og vier mye plass til de psykiske aspektene, som identitet, krise og utfordrende relasjoner.

 

Hvert kapittel starter med en kort introduksjon av temaet og ender med en oppsummering.

Denne inndelingen gjør at det er lett å finne frem i boken og at den kan fungere som et oppslagsverk etter første lesning.

 

Vi har intervjuet styremedlem i Hjernerystelsesforeningen, Annette Mygind Stagelund - som selv har fått stort utbytte av boken.

 

Annette var særdeles aktiv før hjernerystelsen i 2021. Hun var av typen som elsker å trene, gå på konserter og festival, drikke kaffe med venninner – å gjøre mest mulig.

 

Sommeren 2020 flyttet Annette fra København til Tromsø med familien sin. Hun begynte jobben som PhD stipendiat 1. januar 2021 på UiB. En milepæl i karrieren.

 

Den 2. februar 2021, falt hun på isen.

 

Livet ble brått annerledes.

 

Annette følte seg fortvilet, fortapt og fastlåst.

 

Og det er her denne boken er en enorm ressurs, mener Annette – for den tilbyr det et upersonlig system så ofte ikke klarer; omsorg. Den møter deg der du er i livet. En hjernerystelse tar som kjent ikke hensyn timing. Den avventer ikke etter skilsmissen, dødsfallet eller graviditeten. Den kjenner ikke alltid sin besøkelsestid heller.

 

For Annette sin del, kom den på et tidspunkt i livet hvor alt var veldig bra.

 

Kontrasten ble derfor veldig stor.

 

 

-       Det er som om forfatteren holder deg i hånden, og guider deg fremover. Step-by-step.  Og det var overraskende. For jeg hadde ærlig talt ingen forventinger til boken. Etter hjernerystelsen satt jeg lenge med en overbevisning om at ingen kunne hjelpe meg – selv et halvt år etter hendelsen. Jeg hadde en fastlege som beordret meg til å slappe av og å gjøre litt husarbeid etter hvert. Tilfeldigvis kom jeg over et nett- foredrag av Loa Ostrup – og jeg startet i terapi hos henne. Hun fortalte meg om denne boken. Etter hjernerystelse har jeg slitt med å lese, så jeg måtte lytte til den som lydbok. Jeg har hørt på den til sammen fem ganger nå.

 

Noe av det Annette syntes var mest utfordrende med de langvarige ettervirkningene – er at kroppen trenger pauser. Man kan ikke bare sette seg ned å se på TV – fylle hjernen med inntrykk. Selve hjernen trenger en pause. I boken er det et helt kapittel viet til nettopp dette. Et av Annettes favorittkapitler.

 

-       I starten slet jeg med å akseptere at jeg trenger pauser, det var det mest utfordrende med hele tilstanden. Jeg ville rett og slett ikke forstå at kroppen sa nei. Jeg ville bare tilbake til livet mitt nå! Men denne boken beskrev pauser som noe helt annet enn det jeg gjorde selv. Plutselig ble det mye lettere å ta såkalte «hjernepauser» i hverdagen. Og det har virkelig endret formen til det bedre.

 

Er annet velbrukt verktøy fra boken, er «trafikklysøvelsen» - en øvelse som går ut på at man sorterer livets aktiviteter i tre farger; grønn, gul og rød. Aktiviteter som ikke krever stor kapasitet er grønne, middels kapasitet er gule og stor kapasitet er røde. Slik blir det lettere å legge en aktivitetskabal i hverdagen, som kjennes overkommelig over lengre tid.

 

-       Jeg har lært meg at røde aktiviteter ikke nødvendigvis er dårlige aktiviteter – jeg må bare forvalte dem godt. Legge dem inn på dagen hvor jeg har en overvekt av grønne. Passe på at jeg ikke har to på rad. Jeg bruker det systemet hver eneste dag, det er som om jeg har knekt en kode.

 

Annette vil også trekke frem kapittel 11, 12 og 13 som særdeles viktige for bedringsprosessen.

 

-       Disse handler om fysisk rehabilitering og beroligende teknikker. For meg har fysisk aktivitet, slik internasjonal forskning også viser, vært selve nøkkelen tilbake i livet – og disse kapitlene har gitt med en håndfast måte å jobbe meg tilbake på. Jeg drar veldig nytte av mestringsstrategiene i boken. De er konkrete, utfyllende og konstruert på en sånn måte at alle kan tilpasse dem til sin situasjon.

 

For i en jungel av informasjon – er det ikke alltid lett å vite hvor man skal starte. Eller hva som faktisk funker.

 

-       Den hjelper deg å gjøre ting riktig fra starten av, slik at man slipper å «shoppe» rundt etter behandlingsformer og informasjon som det kanskje ikke er godt nok dokumenterte.

 

Det er likevel ikke slik at mestringsstrategier og medisinske råd – utgjør et helhetlig bilde av det å leve med langvarige ettervirkninger. Man skal ikke kun ha fokus på opptrening, man må også akseptere at ting ikke er som før. At man selv ikke er som før.

 

-       Boken har virkelig vært avgjørende i det å akseptere det nye livet.

 

«Hjernerystelse – slik kommer du deg» er også skrevet med tanke på de relasjonelle utfordringene som kan oppstå i kjølvannet av en hjernerystelse. 

 

Særlig mot slutten av boken er der noen kapitler som kan være veldig nyttig for de som du er mest glad i – og derfor trenger mest forståelse fra. 

 

-       Boken hjelper de rundt deg å forstå hvordan det er mulig, at man kan ha det ganske bra en dag – men dagen etter klarer man nesten ikke stå på beina.

 

Men først og fremst gir boken håp, mener Annette.

 

-        Du kan bli frisk. Og du kan komme tilbake.



Du kan få bok, ebok eller lydbok fra forlaget CappelenDamm.








514 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle

コメント


bottom of page